De inspectie heeft in beeld gebracht hoe de schoolloopbanen van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften verlopen. Hiervoor heeft ze gebruik gemaakt van gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek omdat er in het onderwijs sinds de invoering van passend onderwijs geen algemeen overzicht is van welke leerlingen extra ondersteuningsbehoeften hebben. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om leerlingen die jeugdhulp ontvangen.
Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op verschillende momenten in hun schoolloopbaan achterstand oplopen:
Deze verschillen zijn niet bij alle samenwerkingsverbanden gelijk. Er zijn echter geen samenwerkingsverbanden die over de volle breedte positief of juist negatief presteren.
De resultaten roepen vragen op over of dit verschillen zijn die te verwachten zijn vanwege de extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen, of dat de kwaliteit van de extra ondersteuning mogelijk verbetering behoeft. De Inspectie gaat de komende jaren onderzoek doen naar de kwaliteit van de extra ondersteuning in het primair, voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs.
De inspectie besteedt in haar stelseltoezicht bijzondere aandacht aan de schoolloopbanen van leerlingen en de aansluiting tussen onderwijssectoren. Dit onderzoek en het tegelijkertijd verschenen onderzoek Schoolloopbanen van nieuwkomers maken daar deel van uit. De inspectie roept de verschillende partijen zoals leraren, directeuren en bestuurders op om te overwegen of ze kunnen bijdragen aan een verbetering van de continuïteit van de schoolloopbanen.